Vores historie!

På initiativ af Grethe Hansen, Lis Sørensen, Agnete Jepsen og Chr. Olsen blev Hirtshals Rideklub dannet 10. marts 1971.

Der blev indkaldt til stiftende generalforsamling i Hirtshalshallens mødelokale, hvor der var en overvældende interesse, idet der mødte 77 personer op. Den første bestyrelse blev valgt. Den bestod af Grethe Hansen, Flemming Jensen, Kirstens Skands, Chr. Pedersen, Elinor Rishøj, Agnete Jepsen og juniorrepræsentanterne Hans Pedersen og Lotte Hansen.

Det første sted hvor der var undervisning af medlemmerne var ude hos Lis og Erik Sørensen, Grønhøjvej i Kjul. Underviser var Peter Maegaard, Hjørring. Der blev nogle år, hvor klubben var lidt hjemløs, og medlemmerne fik undervisning rundt om på forskellige gårde i omegnen, indtil klubben fik stillet et område til rådighed nede på 9. batteri ved Tyskervejen tæt på stranden. Der havde klubben baner til undervisning indtil muligheden for at rykke over til plantørboligen lidt længere ude i skoven bød sig, der var midt i 1970’erne.

Det var tider dengang, der blev ryddet til en stor springbane, og dressurbanerne lå nede bagved, og vi skulle over en bæk for at komme derover. Det ville være alt for omfattende at nævne navnene på nogen, der har taget del i det store arbejde med at få klubben på mærkerne, men der var mange, og det var altid hyggeligt og sjovt.

I 1975 afholdt HIR det første distriktsstævne i spring og dressur på banerne i skoven med 150 deltagere og 350 starter på to dage. Det var en stor succes med deltagelse fra mange klubber i Vendsyssel.

I 1980 måtte klubben se sig om efter et nyt sted at være da Nordsømuseet var under opførelse og borgmester Knud Størup lovede os at vi nok skulle få et sted inden vores 10 års jubilæum.

I 1981 helt nøjagtigt 25. februar 1981 købte Hirtshals Kommune gården Landlyst, Hovedvejen 82, og rideklubben fik dermed et blivende sted med stalde og jord og dermed mulighed for at opstalde medlemmernes heste og ponyer. Nu tog det rigtig fart med mange stævner og dygtige ryttere.

I 1986 blev der nedsat et udvalg der skulle arbejde på at få en ridehal bygget.

I 1988 lykkedes det store arbejde over al forventning og 12. maj 1988 blev den ny ridehal indviet med pomp og pragt, blandt andet med tale af borgmester Knud Størup, store opvisninger i dressur, kvadrilleridning, spring, kørsel og ungarnsk post. Der var besøg fra mange klubber i landsdelen. Dermed var der mulighed for at ride og holde stævner også om vinteren.

Mange gode stævner og arrangementer er blevet holdt i ridehallen og på de udendørs baner. Ganske kort kan fortælles at Landlyst gennem årene har haft plads til: Heste og kræmmermarkeder, hundetræning, agility med hunde, islændertræf, besøg af Carlsbergs bryggerheste, julekræmmermarked og sommerskole. Tusindvis af børn og unge (og unge der er blevet ældre ;-) har haft deres daglige gang i klubben og har haft mange dejligt stunder med deres heste og ponyer.

Ingen rideklub uden forældre og bedsteforældre. Bag enhver klub står der en flok aktive engagerede voksne og laver et stort arbejde for sporten og dermed børnene. Dem har der været mange af gennem de seneste 35 år, ingen nævnt, ingen glemt.

Igennem en hel del år havde klubben handicapridning to gange om ugen. Klubben har sammen med Sindal, Astrup og Skagen Rideklub stået for Nordisk Ryttertræf, hvor ryttere fra hele landet og Norden var til stævne i hele seks dage med spring og dressur i fire dage. Det var Klubben skulle stille med mandskab til pasning af baner, madvogne, oprydning osv. Det var hårdt, men det hjalp at klubben tjente en god skilling ved det.

Igennem årene kan klubben bryste sig af at have haft ryttere, der har gjort sig positivt bemærket ved lokale jagter, hubertusjagter, udvidede klubstævner, distriktstævner og landsstævner. En pudsig ting er, at der er blevet afholdt landsstævne på Århus cykelbane, hvor HIR havde ryttere med.

HIR har haft flere ryttere, som har markeret sig på internationalt plan. I tre år i træk var Lisbeth Olesen på Daddy's Royal Lion udtaget til SAS Cup i Sverige, hvor der var deltagere fra de nordiske lande samt præmietagere fra EM. Ekvipagen var også udtaget til Europamesterskaberne et år. Bolette B. Nielsen og Funny Boy har deltaget i Nordisk Mesterskab. For begge ryttere var det i springning på pony.

Nu er tiden kommet hvor Hirtshals Rideklub kan holde 35 års jubilæum. En lang og oplevelsesrig tid er gået, både i medgang og modgang og klubben er stadig frisk og i fremgang med stalden fuld af heste og mange ugentlige undervisningstimer i spring og dressur. Staldgangene summer af liv og aktivitet både tidligt og sent, og det er en fornøjelse af ”os gamle”, som stadig støtter klubben, nu mest med vores børn.

Af: Lone Kjærsgaard og Lene Andersen, medlemmer siden begyndelsen i 1971